potatis&pärlspont.blogg.se

På den här bloggen kommer du kunna följa oss i våran renovering av våran gård som är från 1800-talet och hur vi försöker återskapa gården som den en gång har kunnat sätt ut. Vi började denna resa redan 2012 men jag ska försöka få er o hänga med nu när huset börjar ta form. Ännu har vi mycket kvar. Du kommer även få följa oss i våran resa att bli självförsörjande månskensbönder.

julskinka

Kategori: Byggnadsvård

Våra grisar blev till slut stora, vintern kom och dagen kom tillslut när lyckan var slut. Jag skäms inte, jag kan känna mig glad o stolt för att dessa grisar fick ett bra liv tillsammans med oss. Stora hagar mycket mat kel o kärlek. 
Jag kliade o kelade med dom varje dag tills min mage vart för stor och Eftersom grisar sällan tänker sig för och Tjejen trodde hon var en liten som en knähund fick ja tillslut stå på avstånd med min gravidkula. Killen (galten) kunde vara ennu mer bufflig och ville gärna visa sig stor o stark. På nått vis fick väl detta mig att känna att det på något vis endå var tvunget att ta bort dom, vart skulle jag förvara mina 150kg matglada buffliga grisar över den kalla vintern?  Vi hade en hästfinka ståndes i hagen ett par veckor innan slakt, där vi matade dom för att dom den dagen dom skulle åka skulle känna sig trygga i transporten till det lilla gårdslakteriet en bit bort. Vi lyckades o allt gick smidigt den morgonen dom åkte, dagen efter födde vi vårt andra barn en dotter <3 och sen kom julen. 
Våra underbara Linderösvin som levde som grisar ska på stora ytor utomhus med både skog och åker och fick massor av mat blev tillslut mat åt oss. 
Kommentera inlägget här: